www.potapecske.cz     potapecske kurzy

Právě je 19 lis 2018, 09:51

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Pár otázek
PříspěvekNapsal: 11 pro 2010, 17:29 
Offline
Přispěvatel
Přispěvatel

Registrován: 11 pro 2010, 17:14
Příspěvky: 2
Zdravím Vás. Jsem tu nový. Vzhledem k tomu že trénuji na záchranářské zkoušky, trénuji jak statickou tak dynamickou apneu. Jsme teprve na začátku a moje " rekordy" tomu nasvědčují. Na statiku vydržím 2 minuty a na dynamiku uplavu cca 60 metrů. Zatím trenuji bez badyho, tak jsem opatrnej a nejdu " na krev" nechávám si myslím dost rezervy. Každopádně mám takovou citlivější otázku, po minutě a půl pod vodou mám problém se zadržením moči, chci se zeptat, je to příznak nedostatku kyslíku nebo je to čistě záležitost každého organismu jak si s tím poradí??
A další věc spousta kluků mně odrazuje od hyperventilace, vím že může přijít rychleji black out, ale jde poznat nějakým způsobem blížící se stav blacku? Mžitky,nervová paralíza nebo bez příznaků dojde k vypnutí??

Děkuji a omlouvám se za otázky, nejsem freediver, jsem spíš plavec :-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 11 pro 2010, 20:40 
Offline
Přispěvatel
Přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: 03 lis 2008, 02:46
Příspěvky: 13
Bydliště: Lyon
Nazdar Kozejku,

Výkony na začátečníka bez odborného vedení nejsou špatné, ale i přestože nejdeš "na krev", netrénuj prosímtě sám, anebo jen s někým, kdo Tě nehlídá zblízka, bez přestávky, a kdo neví o možnosti ztráty vědomí, a jak se v takovém případě chovat.

Případná neschopnost udržet moč je u části populace relativně celkem běžná, a má několik důvodů:
1) celková relaxace svalstva
2) stimulace vagálního nervu, ke které během zádrže dechu dochází má právě vliv i na ovládání močového měchýře
3) aktivace sympatického nerového systému je dalším faktorem
4) vosoconstrikce v končetinách (rovněž reakce těla na zádrž dechu) také stimuluje nutkání k močení zvýšenou hydratací ledvin
5) odkrvení prostaty vasoconstrikcí je další přídavný faktor
6) psychická relaxace k tomu také může přispět

Ten efekt je tak silný, že jej dokonce využívají muži trpící tzv. paraurezí - neschopnosti močit (především na veřejných záchodcích)

Doporučuji prostudovat následující diskuzi, najdeš tam víc podrobností:
http://forums.deeperblue.com/freediving ... reath.html

Je dobré se před tréninkem vymočit, ale rozhodně se nevyhýbej vydatné hydrataci - naopak, ta je pro apné velmi důležitá!

Co se týče hyperventilace, tak to je falešný přítel - umožní ti sice potlačit nutkání k nadechnutí se, ale zároveň i snižuje hypoxickou toleranci. Jinými slovy ztratíš vědomí dříve, než bez hyperventilace. A navíc to ani nebudeš cítit přicházet, protože nutkání k nadechnutí nepříjde včas.

Nejsou to ale jediné problémy hyperventilace. Hyperventilace jen zcela nepatrně zvyšuje objem kyslíku v těle, takže reálný pozitivní přínos je minimální. Kromě ohrožení bezpečnosti potlačením nutkání k dýchání, a omezení hypoxické tolerance (posunem Bohrovy saturační křivky), je problémem i zvýšení srdečního tepu, který přináší, vyplavení volného vápníku, které působí na nervová vlákna a má za následek svalové napětí, tvrdnutí svalů, či dokonce křeče, a tím pádem samozřejme znesnadňuje relaxaci a zvyšuje spořebu kyslíku. Dalším problémem hyperventilace je vasokonstrikce (zůžení) tepen zásobujícíh mozek, což má za následek nedostaečné okysličování mozku před výkonem, a tím pádem vyčerpávání zásob kyslíku a živin, a kumulace splodin metabolismu v mozku, což je pak samozřejmě opět na škodu při samotné zádrži dechu. To ale stále ještě není vše - hyperventilace paradoxně způsobí i odčerpávání kyslíku vázaného na myoglobin (látka podobná hemoglobínu, skladující kyslík ve svalech). Hyperventilace také napomáhá nastartování konvulzí při nízkém obsahu kyslíku. A pak také hyperventilace zpožďuje nastartování tzv. Diving Reflexu / Diving Response, což je reakce těla na stav zádrže dechu, která je hlavím pomocníkem freediverů k snížení spotřeby kyslíku a k dosažení nadprůměrných výkonů.

Zkráceně - vyhýbej se hyperventilaci jak čert kříži. Nejen, že Tě ohrožuje na životě, ale snižuje i Tvůj potenciální maximální výkon. A hyperventilace není jen prudké a rychlé rozdýchávání. Hyperventilace je jakékoli dýchání, které do plic dostane víc vzduchu než tělo potřebuje. Takže pomalé hluboké dýchání, nebo prudké vyprazdňování plic může být také hyperventilací. Nesnaž se prostě dýchání kontrolovat - tvoje tělo to dělá nejlíp samo (kromě stavu stresu, kdy začne hyperventilovat samo taky). Spíše se před výkonem soustřeď na relaxaci a maximum klidu (jak svalového tak mentálního).

K dalšímu studiu doporučuji například tuto diskuzi:
http://forums.deeperblue.com/freediving ... ation.html

Co se týče příznaků hypoxie, tak nějaké jsou (např. ztráta kontroly motoriky, tunelová vize nebo šednutí/černutí vize), ale problém je, že je do značné míry překrývají příznaky nadbytku CO2; že jsou značně individuální a proměnlivé / závislé na okolnostech; ale hlavně jedním z hlavních příznaků hypoxie je ztráta soudnosti, takže i když bys o nich věděl, není to vůbec zárukou, že Ti to pomůže. Také, když je zpozoruješ, může být už pozdě.

Při hyperventilaci, může díky přiškrcení tepen vedoucích do mozku dojít k bezvědomí hned na začátku zádrže dechu - blackouty při startu nebo do 30s po začátku nejsou na závodech u začátečníků vůbec vyjímečné. Nemáš-li nikoho, kdo tě bedlivě sleduje po celou dobu, a kdo rozpozná kdy s tebou něco není v pořádku, a ví jak se zachovat, tak máš dost malou šanci k přežití. Z tohoto důvodu velmi vřele doporučuji najít si freediverský klub, anebo alespoň dohled zkušeného buddyho. Ale ne jen tak nějakého kámoše, kdo na Tebe občas hodí oko. Musí to být někdo, kdo si nastuduje jak se chovat, a kdo Tě bude hlídat pečlivě, zblízka, a nepřetržitě. Nejlíp, když si spolu uděláte freediverský klub - v Čechách je jich spousty, a po jejich absolvování bys měl být schopen se s buddym potápět bezpečně.

_________________
Obrázek
Freediving Media Base
Apnea Training Manager


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 pro 2010, 12:56 
Offline
Přispěvatel
Přispěvatel

Registrován: 11 pro 2010, 17:14
Příspěvky: 2
to trux

Mnoho díků za vyčerpávající odpověd. Určitě máš pravdu s tím baddym, sám mám z toho strach a po včerejšku kdy jsem si udělal další malej rekord,na statiku 2:15 min jsem po této době zjistil že plavčík jako moc nereaguje na to že mu tam někdo leží ve vodě, a i lidi kolem jsou takový netečný. Co se týká klubu, jsem z Tábora, pokusím se něco o freedivingu tady v okolí něco najít.

Co se týče hyperventilace, dám na tvoji radu a provádět ji nebudu, jen nevím jak se mám tedy nadýchnout když půjdu pod vodu, mám nabrat co nejvíc vzduchu do plic nebo se mám nadýchnout přirozeně?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 pro 2010, 14:51 
Offline
Přispěvatel
Přispěvatel
Uživatelský avatar

Registrován: 03 lis 2008, 02:46
Příspěvky: 13
Bydliště: Lyon
Nadýchnout se můžeš co nejvíc to jde (tím CO2 z těla nevyplavíš). Hlavně se nauč používat bránici (nádech břichem) - plíce jsou nejširší v dolní části, takže nádech bránicí je nejdůležitější.

Na druhou stranu existuje i škola potápění FRC (což je zhruba ekvivalent pasivního výdechu). Má spoustu výhod, a kupodivu časy, vzdálenosti, i hloubky FRC freediverů nejsou moc vzdáleny od freediverů používajících plný nádech. U toho je ale přítomnost schopného buddyho ještě důležitější, protože v případě ztáty vědomi může snadněji a rychleji dojít k proniknutí vody do plic.

V Českých Budějovicích býval freediverský klub. Myslím, že se jmenoval Apnea Bud, ale nevím jestli ještě existuje. Často se freediving trénuje i v klubech flaškových potápěčů. Někde jsou kluby monoploutvařů, podvodního rugby, nebo hokeje - tam jsou všichni většinou též pozitivně přikloněni k tréninku freedivingu. Pár freediverských klubů je na stránkách AIDA ČR:
http://www.aida-czech.cz/index.php?stranka=odkazy

Pokud v okolí nic nenajdeš, vylep nějaký plakátek na všech bazénech v okolí, a vsadím se, že Vás brzy bude dost na založení klubu. Kontaktujte pak AIDA ČR (freediverský svaz), pro nějaké instrukce a případnou pomoc s organizací.

_________________
Obrázek
Freediving Media Base
Apnea Training Manager


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
KOMPRESORY BENDA